Koncentracja - klucz do wszystkiego?

KoncentracjaBrian Tracy, jeden z najsłynniejszych mówców motywacyjnych, twierdzi, że gdyby miał wymienić jedną tylko umiejętność, potrzebną do osiągnięcia jakiegokolwiek sukcesu w życiu, to postawiłby na koncentrację -skupienie uwagi. Według badań ludzie, którzy umieją kierować uwagą w pożądaną stronę, żyją dłużej i lepiej, cieszą się lepszym ogólnym zdrowiem i samopoczuciem, rzadziej cierpią na depresję i inne zaburzenia nerwowe, osiągają więcej i szybciej, popełniają w życiu mniej błędów.

Nikt nie rodzi się z tą umiejętnością - dziecko w ogóle nie potrafi się prawie skupiać, jest całe rozproszone, wręcz zatraca się w zabawie, stale żyje w rozproszeniu, wszędzie wchodzi, wszystko go interesuje, nie potrafi usiedzieć w spokoju nawet 5 minut. Dzieci, które idą do szkoły, w 1 klasie bardzo tego doświadczają. Usiedzenie w klasie przez 45 minut, a w szkole przez 5-7 godzin to dla nich bardzo trudne doświadczenie. Obliczono, że dorosły człowiek może koncentrować się na jednej rzeczy najwyżej przez 90 minut, stąd wykłady uniwersyteckie i ćwiczenia na uczelniach trwają naraz właśnie tyle.

Dziś jednak coraz więcej ludzi nie potrafi wykonywać jednej czynności w skupieniu nawet przez połowę tego czasu, a to samo dotyczy dzieci. Ilość dystraktorów gwałtownie rośnie - są to bodźce przeszkadzające, czyli hałas, powiadomienia z mediów społecznościowych, myśli o przeszłości (wspomnienia, reminiscencje), wybieganie myślą naprzód (planowanie, co dalej), dzwonki do drzwi, latające niedaleko samoloty, szum samochodów na autostradzie, rozmowy innych ludzi, telefony, i mnóstwo innych. Bez koncentracji nie da się wykonać żadnej rzeczy do końca, szczególnie zadań wymagających pracy umysłowej. Nawet jednak zadania fizyczne, jak sport czy jazda samochodem są bez koncentracji niemożliwe, a w przypadku jazdy autem jest to nawet groźne. Skupienie uwagi na drodze jest świetnym sposobem na wyćwiczenie koncentracji. Należy obserwować szosę, być uważnym, przetwarzać bodźce aktualne, "tu i teraz", a nie myśleć i przeżuwać to, co było i czego już nie ma, albo to, co będzie i czego jeszcze nią ma.

Aby móc się w ogóle skoncentrować, należy odżywiać się zdrowo, pić dużo soków i wody mineralnej (odtrucie), wysypiać się oraz prowadzić bardziej aktywny tryb życia. Bardzo pomagają też ćwiczenia medytacyjne, kontemplacja jakiegoś obiektu czy zwykła joga albo ćwiczenia gimnastyczne.

To jednak nie wystarczy. Nikt nie rodzi się jako skoncentrowany. Tę umiejętność należy wykształcić, stąd bardzo pilne jest rozpoczęcie ćwiczeń odpowiednio wcześnie. Niestety, w szkole nie ma zajęć z koncentracji uwagi. Uczeń, który jest zarzucany z różnych stron mnóstwem informacji, jest przebodźcowany. Dystraktory to wszelkie bodźce odciągające od planowanego zadania. To dzwonki powiadomień, hałas uliczny, muzyka w słuchawkach, swobodne myśli, nie związane z zadaniem i wiele innych. Ignorowanie dystraktorów jest bardzo trudne, bo należy po prostu nie przywiązywać do nich wagi, nie nadawać im statusu ważności. Dzieci skrajnie nieskoncentrowane mają tak zwany zespół ADHD, który niestety trzeba leczyć już farmakologicznie. Nie potrafią usiedzieć spokojnie nawet minuty, są stale w ruchu, wszędzie ich pełno, wszystko je interesuje, wszystko jest równo ważne. Pierwszym krokiem tedy do zwiększenia koncentracji jest zadanie sobie pytania: "Dlaczego jest to dla mnie istotne?" Okazuje się, że większość bodźców, które codziennie docierają do naszych umysłów to szum informacyjny. 90% informacji w Internecie w ogóle jest nieistotnych. Czytamy je wszystkie chcąc się nasycić, albo z nudów, a nuda również jest stanem obniżonej koncentracji, jest deprywacją sensoryczną na skutek przywiązywania wagi do zbyt dużej ilości bodźców równocześnie.

Multitasking, czyli wielozadaniowość, jest bardzo modny, ale skutecznie zabija koncentrację. Nie da się efektywnie pracować nad wieloma zadaniami jednocześnie. Podzielność uwagi ma swoje naturalne granice. Większość ludzi nie ma podzielnej uwagi, zwłaszcza mężczyzn. Kobiety w ewolucji musiały mieć więcej podzielnej uwagi, ale i one więcej niż dwa zadania na raz nie są w stanie wykonać. Można skutecznie myśleć i pracować nad jednym zadaniem na raz. To zostało zbadane naukowo i stanowi klucz do koncentracji. Jeśli chcesz być efektywny, musisz pożegnać się z wieloma zadaniami na raz. Można w życiu robić i większość robi wiele rzeczy, ale po kolei. Zaczynamy od najpilniejszych, by przejść do mniej pilnych, ale być może ważniejszych w dłuższym okresie czasu.

Bardzo pomaga wizualizacja, która jest zdolnością wywoływania w wyobraźni różnych pożądanych obrazów. Można więc siedząc w dużym biurze, wykonując nudną pracę, wizualizować sobie miejsce wymarzonej pracy, albo wakacje pod palmami, co odpręża, relaksuje i w efekcie koncentruje. Ktoś, kto o czymś marzy i wyobraża sobie to wyraźnie, wszystkimi pięcioma zmysłami, jest bliżej celu niż ktoś pozbawiony w ogóle marzeń, kto nie posługuje się wyobraźnią. Wyobraźnia jest częścią zarówno świadomego, jak i nieświadomego umysłu i może zdziałać cuda. Romantycy cenili ją wyżej niż zdolności rozumowe, tworząc swoje dzieła literackie i plastyczne. Spróbuj wziąć do ręki jabłko i oglądnij je uważnie, następnie odłóż i zamknij oczy. Przywołaj jeszcze raz obraz jabłka, weź je w myślach do ręki, obróć, oglądnij ze wszystkich stron, poczuj chłodny dotyk, zobacz kolory, posmakuj i powąchaj. Takie proste ćwiczenie można potem komplikować, dodając inne przedmioty, aż nauczysz się wyobrażać sobie, co tylko zechcesz. Należy mieć minimalną wiarę w to, że wyobraźnia po coś jest dana człowiekowi, że nie jest to jakaś pozostałość niepotrzebnej funkcji, lecz coś znaczącego. Marzyciele, którzy bujają w obłokach częściej są bardziej zadowoleni, mają więcej energii życiowej, bardziej się motywują, potrafią leczyć różne swoje choroby.

Koncentracja uwagi jest trudnym zadaniem, ale stopniowo można osiągnąć mistrzostwo. Podobno najbardziej skoncentrowani siłą umysłu potrafią zginać łyżeczki, kierując strumień uwagi w stronę przedmiotu. Inni potrafią nie odczuwać bólu ani oparzeń, chodząc po gorących węglach, jeszcze inni wytrzymują pod wodą godzinę bez aparatu tlenowego i tak dalej. Za te ich "niezwykłe" zdolności odpowiada w dużej mierze właśnie koncentracja. W codzienności oczywiście takie zdolności nie są przydatne, ale ćwiczenie skupienia uwagi pomaga żyć lepiej, dłużej i szczęśliwiej.



Zobacz podobne:
Wiosenny detoks, czyli oczyszczanie organizmu po zimie

Detoks organizmu - ziołaKoniec zimy to najlepszy czas na to, aby przygotować się w odpowiedni sposób na nadejście zarówno wiosny, jak i lata

Magia i astrologia

Magia i astrologiaNasza przyszłość zapisana jest w gwiazdach: tak twierdzi wiele osób, przypisujących nasze losy temu, na co nie mamy wpływu. S